Już nie zmarnuję ani chwili, bo dni straconych gorycz znam...

środa, 7 marca 2012

Kochałem ją - Anna Gavalda

  • 'Po jakim czasie zapomina się zapach kogoś, kot nas kochał? A kiedy samemu przestaje się kochać? Podajcie mi klepsydrę.'
  • 'Robię się zła, to dobry znak.'
  • 'Nic bardziej zwodniczego, jak pewność, że jest się mocno przycumowanym.'
  • 'Pułapką jest sądzić, że ma się prawo do szczęścia.'
  • 'Usiadłam i objęłam głowę rękami. Marzyłam, żeby móc ją odkręcić, płożyć na podłodze przed sobą i dać jej takiego kopa, żeby się odchrzaniła i poleciała, gdzie pieprz rośnie, i żebym jej nigdy nie mogła odnaleźć. Ale nawet nie umiem kopać. Jak nic, strzeliłabym obok.'
  • 'Bo widzisz, mam wrażenie, jakbym miał przed sobą ogromny węzeł nie do rozwiązania. (...) Muszę go jednak rozsupłać. To bardzo ważne. Nie wiem od czego zacząć. Mój Boże, jakie to wszystko skomplikowane... Jeżeli pociągnę za niewłaściwą nitkę, węzeł jeszcze bardziej się zapętli. Zaciśnie się tak mocno, że już się nic nie da zrobić.'
  • ;Nie, jestem stara, czuję się staro. Jestem cała pokiereszowana. Chyba stanę się nieufna. Będę patrzeć na życie przez judasza. Nie otworzę więcej drzwi. Odsunąć się. Podać hasło. W porządku, teraz następny. Proszę wejść na sukna. Zostać w przedpokoju. Nie ruszać.'
  • 'Nic. Nic nie było. Albo bardzo niewiele. Tak mało dni, tak mało godzin.. W rzeczywistości prawie nic.'
  • 'Spróbuję żyć bez Ciebie. Mam nadzieję, że mi się to uda,'
  • 'Byłem pełen wiary. Pełen energii. Rozpierało mnie uczucie szczęścia, ponieważ, choć nie było jej przy mnie, wiedziałem, że istnieje. To było więcej, niż mogłem się spodziewać.'
  • 'Ludzie, którzy są wewnątrz usztywnieni, rygorystyczni, w zderzeniu z życiem zawsze robią sobie krzywdę, natomiast Ci wewnętrznie elastyczni lepiej sobie radzą i mniej cierpią.'
  • 'Ludzie nieuczciwi są mocni w wynajdowaniu pretekstów. Bardzo mocni.'
  • 'Nie, wcale nie jest niepojęte. Tak wygląda życie. Prawie każdego człowieka. Lawiruje się, kombinuje, mości, a tchórzostwo siedzi w nas jak oswojone zwierzątko.Pieścimy je, hodujemy, przywiązujemy się do niego. To jest życie. Ludzie dzielą się na odważnych i na tych, którzy się przystosowują. O ileż łatwiej jest się przystosować...'
  • 'Nie potrafię się upić. Nigdy mi się nie udało. Im więcej piję, tym jestem trzeźwiejszy...'
  • 'Lepiej, żebyś bardzo cierpiała teraz niż trochę przez całe życie.'
  • 'Chętnie spróbuję. W końcu co mam do stracenia? Tchórzliwego mężczyznę? A do wygrania? Przyjemność spania w Twoich ramionach od czasu do czasu.. Zastanowiłam się i chętnie spróbuję. Albo zyskam, albo stracę...'
  • 'Masz dość siły, żeby mnie przy sobie zatrzymać, i dość inteligencji, żeby mi pozwolić uciec.'
  • 'Ofiarowano mi szczęście, a ja pozwoliłem mu przejść obok, byle nie komplikować sobie egzystencji. A przecież to było takie proste! Wystarczyło wyciągnąć rękę. Reszta ułożyłaby się sama, w taki czy inny sposób. Przecież wszystko się jakoś układa, gdy ludzie są szczęśliwi..'

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz