Już nie zmarnuję ani chwili, bo dni straconych gorycz znam...

piątek, 23 grudnia 2011

Mały książę - Antoine de Saint- Exupery

Perła!
Wysłużona książeczka..
och, ileż mam dla niej sentymentu..

  • 'Zawsze ulega się urokowi tajemnicy.'
  • 'Idąc prosto przed siebie nie można zajść daleko..'
  • 'Dorośli są zakochani w cyfrach.'
  • 'Wiesz, gdy jest bardzo smutno, to kocha się zachody słońca.'
  • 'Jeżeli ja znam jedyny kwiat, który nigdzie poza moją planetą nie istnieje, i jeżeli mały baranem może go któregoś ranka zniszczyć za jednym zamachem, nie zdając sobie sprawy z tego, co czyni, czyż nie ma to znaczenia? (...) Jeśli ktoś kocha kwiat, który jest jedyny na milionach i milionach planet, to mu wystarcza do szczęścia patrzenie na gwiazdy i mówi sobie: "Gdzieś tam jest mój kwiat". Lecz jeśli baranek zje kwiat, to tak jakby wszystkie gwiazdy zgasły. I to nie jest ważne?'
  • 'Nie chciała aby widział, że płacze. Była przecież tak dumna.'
  • '..Dla królów świat jest bardzo prosty. Wszyscy ludzie są poddanymi.'
  • 'Znacznie trudniej jest sądzić siebie niż bliźniego. Jeśli potrafisz dobrze siebie osądzić, będziesz naprawdę mądry.'
  • 'Wśród ludzi jest się także samotnym.'
  • ' "Oswoić" znaczy "stworzyć więzy".'
  • 'Lecz jeżeli mnie oswoisz, będziemy się nawzajem potrzebować. Będziesz dla mnie jedyny na świecie. I ja będę dla Ciebie jedyny na świecie.'
  • 'Lecz jeśli byś mnie oswoił, moje życie nabrałoby blasku.'
  • "Poznaje się tylko to, co się oswoi. Ludzie mają zbyt mało czasu, aby cokolwiek poznać. Kupują w sklepach rzeczy gotowe. A ponieważ nie ma magazynów z przyjaciółmi, więc ludzie nie mają przyjaciół. Jeśli chcesz mieć przyjaciela, oswój mnie!'
  • 'Mowa jest źródłem nieporozumień.'
  • 'Dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu.'
  • 'Stajesz się odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś.'
  • 'Zawsze się wydaje, że w innym miejscu będzie lepiej.'
  • 'Gwiazdy są piękne, ponieważ na jednej z nich istnieje kwiat, którego nie widać..'
  • 'Pustynię upiększa to, że gdzieś w sobie kryje studnię..'
  • 'Ludzie hodują pięć tysięcy róż w jednym ogrodzie.. i nie znajdują w nich tego, czego szukają.. A tymczasem to, czego szukają, może być ukryte w jednej róży lub w odrobinie wody.. Lecz oczy są ślepe. Szukać należy sercem.'
  • 'Decyzja oswojenia niesie w sobie ryzyko łez.'
  • 'Jeśli kochasz kwiat, który znajduje się na jednej z gwiazd, jakże przyjemnie jest patrzeć w niebo. Wszystkie gwiazdy są ukwiecone..'

2 komentarze:

  1. Ta książeczka to również moja perełka. Lubię ją czytać właśnie wtedy 'gdy jest bardzo smutno" :)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. jedna z moich ulubionych lektur z gimnazjum! :)

    OdpowiedzUsuń